December 2015Wist je dat 90 procent van alle data ter wereld pas in de afgelopen paar jaar is verzameld? Je kunt het je bijna niet meer voorstellen een wereld zonder het woord ‘data’. We zijn ons allen enkel sinds een paar jaren pas bewust van de mogelijkheden. En nog blijkt dat we die mogelijkheden niet maximaal uitnutten, want slechts 12 procent van alle data die organisaties verzamelen wordt gebruikt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, organisaties die het potentieel van business intelligence hebben ontdekt. Bedrijven waarbij analytics in een korte tijd diepgeworteld is in de bedrijfsvoering en aan de basis staat voor het nemen van dagelijkse beslissingen. Wat onderscheid deze organisaties? Welke keuzes in data analytics hebben zij gemaakt die andere organisaties nog niet durven te maken en wat levert hen dit op?
December 2015De 9e verkiezing van de ‘Slimste organisatie van Nederland’ met de daaraan gekoppelde uitreiking van de Dutch Business Intelligence & Data Science Award 2015 heeft op 3 december jl. plaatsgevonden. De Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord is als grote winnaar uit de bus gekomen. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de vakjuryprijs mee naar huis nemen. De jury doet verslag en geeft hier verantwoording van de gemaakte keuzes.
Augustus 2015In mijn vorige blog gaf ik aan dat het belangrijk is om zowel door de ogen van de medewerker, als door de ogen van de klant te kijken voor de juiste klantinteractiemomenten. Een stap verder is het beschouwen en aanschouwen door de bril van de concurrent. Wat doen zij en wat laten zij na te doen? Dit vereist echter wel een goede strategie en een stappenplan om uit te voeren.
Augustus 2015Dr. Lotte Willemsen is onlangs toegetreden tot de jury van de verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ en als ass. professor werkzaam bij de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Daar geeft zo ook les als universitair docent persuasieve communicatie. Voor haar promotieonderzoek onderzocht zij welke rol electronic word-of-mouth (eWOM) speelt in het machtig maken of worden van klanten en hoe organisaties hier met webcare op kunnen inspelen.
Juli 2015Business Intelligence en innovatie zijn begrippen die samen horen te gaan. In de praktijk blijkt echter dat in de wereld van BI er de laatste 25 jaar weinig is veranderd. We bouwen al decennialang datawarehouses met Kimballsterren en de meeste organisaties zetten Business Intelligence uitsluitend in voor rapportages en ad-hoc query’s. De echte toegevoegde waarde van deze traditionele Business Intelligence toepassingen is verdwenen doordat de technologie ervan hopeloos achterloopt en voor eindgebruikers complex blijft. Waar blijvende innovatieve veelbelovende BI-tools die wél aansluiten bij de marktbehoefte?
Juli 2015Klantgerichtheid is een gevleugeld begrip en lijkt tegelijkertijd zo vanzelfsprekend. Zeker gezien het feit dat klanten over het algemeen veel keuze hebben. Consumenten kunnen op internet oneindig veel informatie verzamelen en weten dus vaak al precies wat ze willen en hoe ze het willen. Toch blijkt het voor ondernemingen nog steeds moeilijk om klantgericht te zijn. Niet dat ze het niet belangrijk vinden: jaarlijks worden alleen al in Nederland tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan verandermanagement, trainingen voor medewerkers, aan CRM systemen en trajecten.
Juli 2015Informatie is de zuurstof van een bedrijf. Je kan niet zonder. Maar welke informatie gebruik je dan? Bij Nederlandse bedrijven en instellingen zijn er nog grote verschillen. Dat bleek wel tijdens de verschillende voorrondes van de Dutch BI Award. Bij sommige organisaties blijft het vooral Performance Management: hoe goed doen bepaalde afdelingen of groepen medewerkers het? We zien dat nu zelfs in de zorg, waar gekeken wordt hoe goed een bepaalde behandelmethode uitpakt. Dat is en blijft echter vooral achteruit kijken. Gelukkig zijn er organisaties die proberen vooruit te kijken.
Mei 2015Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren, hun strategie aan te passen of een reclamecampagne te bedenken. Maar business intelligence heeft geen zin als er zomaar wat gegevens uit een database getrokken worden, legt kenner Daan van Beek uit. Simpel gezegd is business intelligence het verzamelen van gegevens binnen de eigen sector om er slimme dingen mee te doen. Het uitleggen van de term wordt overigens overbodig door het noemen van de term ‘Bonuskaart’. Door de klantgegevens handig te analyseren kan de marktleider in de supermarktsector er haar voordeel mee doen.
Maart 2015Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel van BI.
Oktober 2013De 8e verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ met de daaraan gekoppelde uitreiking van de Dutch Business Intelligence & Data Science Award heeft onlangs plaatsgehad. De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI & Data Science Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen.
Oktober 20132 oktober 2013 – De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek. De Dutch BI & Data Science Award is een initiatief van de Passionned Group en wil een onafhankelijke erkenning zijn voor organisaties die hun informatiehuishouding op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier hebben ingericht. De winnaar mag zich de ‘Slimste organisatie van Nederland’ noemen.
April 2012Voor retailbedrijven is het van groot belang om inzicht te hebben in zowel het commerciële als het logistieke proces. Des te sneller en preciezer het inzicht, des te beter zijn retailers in staat in te spelen op gebeurtenissen in de fysieke en online winkels, door middel van bijvoorbeeld prijswijzigingen, assortimentuitbreidingen en aanbiedingen. Marskramer is het eerste onderdeel van Blokker Holding dat een volwassen BI-platform geïmplementeerd heeft. Intertoys en Leen Bakker zijn momenteel bezig met de implementatie.
Maart 2012Utrecht, 13 maart 2012 – Na een spannende eindpitch is internetretailer Coolblue vandaag door de vakjury uitgeroepen tot ‘Slimste Organisatie van Nederland 2012’. Zij kaapte de felbegeerde Dutch Business Intelligence Award 2012 weg voor de neus van thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop, die respectievelijk de tweede en derde prijs wonnen. Daniël Bos, manager Business Intelligence en ‘onderdeel van Coolblue’, heeft op 13 maart jl. de trofee met een in glas gegraveerde jagende uil in ontvangst mogen nemen en is bijzonder trots. Zijn eerste reactie: “Ik ben ongelofelijk blij en sprakeloos; een bevestiging van het werk dat we hebben verzet. Voor ons grote doel, klanten tevreden krijgen en houden, hebben we erkenning gekregen. Business Intelligence is daarbij een zeer belangrijk instrument. We zijn apetrots.”
Maart 2012De verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ met de daaraan gekoppelde Dutch Business Intelligence Award is haar zevende editie ingegaan. In de afgelopen jaren heeft het vakgebied Business Analytics zich sterk ontwikkeld en wordt steeds vaker gezien als een uitermate krachtig instrument om blijvend concurrentievoordeel te bereiken.
Februari 2012Auteur: Corien van Rijn, MicroStrategyTablets en smartphones zijn een enorm succes waar niet alleen de marktleiders Apple en Samsung van profiteren. Steeds meer bedrijven maken voor hun dienstverlening gebruik van tablets en smartphones. We vroegen Nick Forde, werkzaam als Mobile Evangelist in Groot-Brittannië bij het bedrijf Microstrategy, over zijn visie op de mobiele toekomst.
Het symposium ‘De AI revolutie: hoe win je met data science’ biedt je een unieke kans om bij de 3 allerslimste organisaties van 2024 in de keuken te kijken. Een interessant programma over Big Data, AI, nieuwe businessmodellen en fijngeslepen KPI’s.