Een taart van 1m²
De publieksprijs, een taart van 1m² met daarop het logo van de Slimste Organisatie van Nederland, is naar Buurtzorg Nederland gegaan. Via deze website ontving zij maar liefst 1.127 stemmen van de in totaal 2.027 uitgebrachte stemmen. In het juryrapport heeft de jury een uitgebreide verklaring gegeven voor de rangorde.
Samenvatting uit het juryrapport:
Gemeenschappelijk: intelligent tot in de haarvaten
De verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ met de daaraan gekoppelde Dutch Business Intelligence Award is haar zevende editie ingegaan. In de afgelopen jaren heeft het vakgebied Business Analytics zich sterk ontwikkeld en wordt steeds vaker gezien als een uitermate krachtig instrument om onder andere blijvend concurrentievoordeel te bereiken. De drie finalisten voor de Dutch BI Award 2012 vormen hiervan een goed voorbeeld. Bijzonder aan de drie genomineerden is de zeer platte organisatiestructuur die het mogelijk maakt om snel en flexibel te sturen, vroegtijdig te anticiperen en snel te reageren op ideeën en signalen vanuit bedrijfsprocessen, medewerkers, management, klanten en omgeving. De genomineerden zijn daarmee exponenten van iets wat gezien zou kunnen worden als ‘intelligentie 2.0’, waarbij informatiegebruik, het delen van inzichten en zelfsturing op het laagste niveau in de organisatie zijn georganiseerd. Niet meer het handjevol managers mag sturen, maar iedereen die betrokken is.
De race
De verkiezing van de ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’ is gestart in de zomer van 2011. Maar liefst zeventien organisaties hebben zich dit jaar via deze website aangemeld om mee te dingen naar die felbegeerde titel. Een lijst met ruim 80 criteria, waaraan een gezelschap van wetenschappers en Business Intelligence experts heeft meegewerkt, heeft als meetlat gediend om de kandidaten te beoordelen. Een kritische analyse van deze zelfevaluaties, nader onderzoek, bedrijfsbezoeken en telefonische interviews hebben geleid tot een uiteindelijke samenstelling van de top 6 kandidaten. Deze organisaties hebben begin dit jaar auditie gedaan in het “Gravensteen” gebouw van de Universiteit van Leiden. De auditie bestond uit een presentatie van 20 minuten en een 10 minuten durende ondervraging door de juryleden. Een uitgebreide nabespreking en analyse heeft vervolgens geleid tot de drie finalisten: internetretailer Coolblue, zorgorganisatie Buurtzorg Nederland en financiële dienstverlener De Hypotheekshop. De drie finalisten hebben vandaag, tijdens het Jaarcongres Information Management, een 300 seconden durende pitch gehouden ten overstaan van alle aanwezigen om de juryleden voor de laatste keer te overtuigen van hun intelligentie.
Het volledige juryrapport is op te vragen door middel van de volgende link:
https://www.biaward.nl/juryrapport-dutch-business-intelligence-award-2012/
Over de vakjury
De jury van de Dutch Business Intelligence Award bestaat uit: prof. dr. Hans Borgman van de Universiteit Leiden, mr. Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie en auteur van diverse managementboeken, drs. Arnoud van Gemeren, hoofdredacteur Tijdschrift IT Management, Johannes van Bentum, hoofdredacteur Computable, Egbert Dijkstra, partner DeltIQ Group en voormalig director Business Analytics Ahold, drs. Egbert Philips, directeur van BC Intelligence en voorzitter van BI Kring, Freek Kamst, directeur Business Consultancy E.Novation, William Mimpen, manager Business Intelligence Center Ricoh, Gerard Struijf, aangesloten bij ICSB Marketing en Strategie, voorzitter van het Platform Klantgericht Ondernemen, en Daan van Beek, managing director bij advies- en onderzoeksbureau Passionned Group en auteur van het boek ‘De intelligente organisatie’.