Mobile BI verandert in sneltreinvaart

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

Auteur: Corien van Rijn, MicroStrategy

Marktleiders Apple en Samsung

Tablets en smartphones zijn een enorm succes waar niet alleen de marktleiders Apple en Samsung van profiteren. Steeds meer bedrijven maken voor hun dienstverlening gebruik van tablets en smartphones. We vroegen Nick Forde, werkzaam als Mobile Evangelist in Groot-Brittannië bij het bedrijf Microstrategy, over zijn visie op de mobiele toekomst.

Mobile BI is beter dan traditionele BI

De wereld van mobiele Business Intelligence verandert in een sneltreinvaart‘Vandaag de dag hoeven bedrijven niet langer gebruik te maken van IT-afdelingen en ondersteunend personeel om dergelijke apparaten te gebruiken’, aldus Forde. ‘Business Intelligence op mobiele apparaten is beter dan op de traditionele BI-platforms, zoals desktop-pc’s. We zien dat de consumententrend ook in de zakelijke wereld vorm krijgt met directe toegang tot informatie die 24/7 beschikbaar is. Deze beschikbaarheid bepaalt hoe informatie moet worden aangeboden. Iemand met een computermonitor en een muis kan een paar seconden wachten, terwijl dezelfde persoon met een iPad daar geen tijd voor heeft.

Gebruikservaring compleet anders

De gebruikerservaring van BI op de iPad is compleet anders dan met een beeldscherm en een muis. Een tablet kun je overal en altijd gebruiken dankzij dynamische en interactieve gegevensanalyse, wanneer en waar je die maar nodig hebt. Zowel mobiele apparaten als besturingssystemen evolueren in een snel tempo. Het kan de manier waarop mensen hun bedrijf runnen aanzienlijk verbeteren.’

Mobile app

Forde: ‘Doordat klanten de mobiele wereld aan het verkennen zijn, ontstaan nieuwe gedragingen. Dashboards stellen mensen in staat om snel beslissingen te nemen. Als gevolg daarvan zien we een verandering in de besluitvorming. Door kortere processen, een vlot begrip en escalatie van problemen kunnen bedrijven in het nieuwe informatietijdperk sneller beslissingen nemen en daardoor dynamischer en succesvoller zijn. Daarbij wordt BI steeds meer gekoppeld aan de mogelijkheid tot het verrichten van transacties met een mobiele app en werkt BI op mobiele apps als een katalysator om het samenwerken te stimuleren.’

Mobiele werknemers

Mobiele werknemers werken tegenwoordig niet meer met een beeldscherm en een muis, daarnaast vragen gebruikers steeds vaker om actuele informatie. ‘Smartphones en tablets zijn veel mobieler dan laptops, het idee dat iemand een laptop meeneemt naar een winkel, vergaderruimte of kantoor om e-mail te checken, productinformatie op te zoeken of prijsinformatie te checken is niet meer van deze tijd’, zegt Forde. ‘De mobiele apparaten zijn intuïtief en snel, waardoor het makkelijker is om contact te houden met anderen.

Data real-time opzoeken

Een ondernemer of winkeleigenaar die een mobiele app met een dashboard op een tablet gebruikt kan de datagegevens in real-time opzoeken, de inkomstentrends volgen en het productassortiment optimaliseren. Bij zowel de retailer als op corporate niveau, hebben gebruikers direct toegang tot belangrijke informatie. Dit leidt tot een veel sneller begrip van complexe zakelijke problemen. Vroeger, toen een niet-dynamische PowerPoint-presentatie bij een klant veel vragen zou oproepen was het antwoord vaak: ‘Ik kom hier later op terug.’ Dit gebrek aan interactieve data resulteerde in een toename van vergaderingen. Met een interactieve mobiele app kunnen we nu samen de interesse van de klant ter plekke bekijken. De mogelijkheid om content te socialiseren op tablet-apparaten zal mensen helpen de verschillende functies in het bedrijf te delen en makkelijker te begrijpen.’

Succesvoller zijn met Mobile BI

Het is van cruciaal belang voor elke organisatie om de stap naar mobiliteit te omarmen. Forde: ‘Mobile Intelligence helpt traditionele ondernemingen om succesvol te zijn in het nieuwe businesslandschap. Naarmate er meer mensen gebruik maken van tablets en smartphones zullen mobiele BI-oplossingen in de nabije toekomst de belangrijkste trend zijn in zakelijke applicaties. Mobile Intelligence verandert ook de dynamiek tussen bedrijven en consumenten. Het niveau van het bouwen van BI-applicaties en interactie met mensen gaat verder dan wat we ooit hebben gezien. Mobile Business Intelligence is klaar om de markt voor business intelligence aanzienlijk uit te breiden en nog meer mensen toegang tot uitgebreide gegevens te verschaffen via hun mobiele apparaten. De wereld van de mobiele BI verandert in een sneltreinvaart. Mobile BI heeft dan ook de komende maanden en jaren een vooraanstaande rol op het gebied van directe investeringen.’