'Het is bijna science fiction wat we met BI doen'

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel van BI.

“De award heeft onze BI echt een boost gegeven”

'Het is bijna science fiction wat we met BI doen'Toen Elie van Strien hoorde dat zijn organisatie genomineerd was voor de Dutch Business Intelligence Award van 2013, dacht hij eerst: Zo groot is wat wij doen toch niet?” Maar toen zijn korps de juryprijs én de publieksprijs in ontvangst nam en zich de Slimste Organisatie van Nederland in 2013 mocht noemen, was zijn aanvankelijke twijfel weg. “Zo bijzonder was het dus wel,” zegt Van Strien enthousiast. “En de award heeft onze BI echt een boost gegeven.”

Het BI-avontuur van de A’damse brandweer

Van Strien vertelt hoe het BI-avontuur van de Amsterdamse brandweer enkele jaren geleden begon toen een paar slimme mensen in zijn organisatie opstonden en tegen hem zeiden: “We zitten op een kist informatie waar we veel te weinig mee doen. Ze vroegen me de ruimte er iets zinvols mee te doen. Ze hadden een slim idee en zijn er enthousiast mee aan de slag gegaan. Inmiddels heeft BI in het Amsterdamse brandweerkorps een serieuze plek verworven, die door onze organisatie wordt gekoesterd.”

Dutch Business Intelligence Award

Elie van Strien: "Ik praat me de blaren op de tong"Het winnen van de Dutch BI Award 2013 verscherpte in de eerste plaats de interne focus op Business Intelligence. Van Strien: De prijs was aanleiding om er veel over te vertellen. Het werd iedereen duidelijk dat het om serieuze en veelbelovende zaken ging.” Met de prijs op zak werd het korps door andere partijen in één klap een stuk serieuzer genomen als BI-club. “Dat maakte het uitbouwen van ons netwerk een stuk makkelijker, belangrijk als je afhankelijk bent van andere partijen voor databronnen bijvoorbeeld.”

“Ik praat me de blaren op de tong”

De prijs hielp ook het imago van de brandweer in Amsterdam en in Nederland bij het publiek te verbeteren. Van Strien: “De brandweer wordt nog te vaak gezien als die mensen die met sirenes uitrukken als ergens brand is. Ik praat me de blaren op mijn tong om uit te leggen dat er veel meer bij komt kijken dan branden blussen alleen. We hebben slimme systemen nodig om in een split-second de juiste beslissingen te nemen.”

Baanbrekend werk verricht

“Natuurlijk blussen ze branden, maar hun grote doel is het voorkomen van branden. Traditioneel gebeurt dat door het ophangen van brand- en rookmelders en het uitdelen van folders, en daar is niets mis mee. Maar de Amsterdamse brandweer vond dat niet voldoende. Op de werkvloer ontstond het idee om alle beschikbare (big) data te gaan analyseren, op zoek naar nieuwe inzichten.

Dat leverde op dat keukenbrandjes zich vooral in een bepaalde wijk, buurt of straat voordoen, meer dan elders. Gewapend met die kennis heeft de brandweer op die buurten een heel efficiënte voorlichtingscampagne gericht. Ik vind dat baanbrekend – en het krijgt nog een extra dimensie omdat je zou verwachten dat het bedrijfsleven voorop loopt met Predictive Analytics. Maar het is dus een overheidsinstantie, een brandweercorps, en dat maakt het voor mij dubbel mooi.” aldus Rens de Jong, presentator bij BNR en jurylid.

Branden bijna voorspellen

“Het is bijna ‘science fiction’ wat we met BI doen, we kunnen branden bijna voorspellen,” zegt Van Strien. Als lid van de jury van de Slimste Organisatie van Nederland, zal hij nadrukkelijk kijken naar de mate van slimheid van de BI-toepassingen. En of de betrokken bedrijven de juiste voedingsbodem weten te realiseren en medewerkers de ruimte geven om hun ideeën uit te werken. “Onderschat je eigen BI-oplossing niet, zoals ik deed. Ik hoop dat heel veel bedrijven zich zullen aanmelden. Het is niet zomaar een prijs. Het heeft ons veel verder gebracht.”

aanmelden voor de award

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
9,6
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring