Nieuwe spelers veranderen het BI-landschap

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

Business Intelligence en innovatie zijn begrippen die samen horen te gaan. In de praktijk blijkt echter dat in de wereld van BI er de laatste 25 jaar weinig is veranderd. We bouwen al decennialang datawarehouses met Kimballsterren en de meeste organisaties zetten Business Intelligence uitsluitend in voor rapportages en ad-hoc query’s. De echte toegevoegde waarde van deze traditionele Business Intelligence toepassingen is verdwenen doordat de technologie ervan hopeloos achterloopt en voor eindgebruikers complex blijft. Waar blijvende innovatieve veelbelovende BI-tools die wél aansluiten bij de marktbehoefte?

Leveranciers van het eerste uur

De meeste gerenommeerde Business Intelligence-leveranciers van het eerste uur, zoals Business Objects en Cognos, zijn opgekocht door de grote, wereldwijd opererende software multinationals. Het effect hiervan is dat deze organisaties de laatste jaren weliswaar veel in de integratie van hun producten hebben geïnvesteerd, maar dat zij desondanks vrijwel dezelfde functionaliteit leveren als een aantal jaren terug.

Eindgebruiker aan zet

Waar de gevestigde spelers de afgelopen jaren dus niet veel verder zijn gekomen dan BI ‘op de oude voet’, zijn er nieuwe spelers opgestaan die wél met innovatieve BI tools komen. Deze nieuwe leveranciers gebruiken onder meer In-Memory-Database technieken en Datawarehouse Automation en hebben BI-cloud/SaaS-oplossingen in hun productlijnen. Opmerkelijk is dat zij zich, in tegenstelling tot traditionele BI-leveranciers, vooral richten op de eindgebruikers van Business Intelligence.

Producten zijn gebruiksvriendelijk

Producten zijn gebruiksvriendelijkDe producten zijn gebruiksvriendelijk (Self Service BI) en functioneren zo laagdrempelig dat het inschakelen van dure specialisten en ICT-ers overbodig wordt. Die focus op eindgebruikers is natuurlijk niet vreemd. Zij hebben immers informatie nodig om effectief en snel te kunnen beslissen en hebben geen tijd om drie maanden te wachten op informatie die tegen die tijd waarschijnlijk niet meer relevant is.

Data Discovery oplossingen

De eerste nieuwe golf van deze nieuwe BI-leveranciers bracht zogenaamde ‘Data Discovery’- oplossingen op de markt die direct op eindgebruikers waren gericht met onder meer dashboards, scoreboards en geavanceerde grafieken. Met deze toepassingen kunnen op basis van de lokaal opgeslagen gegevens in een paar klikken mooie visualisaties gemaakt worden. Zeker bruikbaar voor kleinere organisaties, maar wel beperkt voor organisatie brede BI behoeften. Data Discovery is mede ontstaan vanuit onvrede bij eindgebruikers over de traagheid van de traditionele BI-toepassingen. Waar de traditionele BI-tools te star waren, bleken de Data Discovery-tools een succes.

Versnippering

Met een bredere inzet van dit soort software – voorbeelden zijn QlikView, Tableau en Spotfire – binnen de organisatie zie je meerdere versies van de waarheid ontstaan. Deze versnippering van informatie binnen de organisatie wordt door de nieuwe opkomende Business Intelligence SaaS leveranciers gezien als een gat in de markt. Zij groeien snel doordat zij enerzijds de gebruikersvriendelijkheid van de Data Discovery-toepassingen leveren, maar anderzijds gelijktijdig de functionaliteit hebben van de traditionele Business Intelligence Suites. 1010Data, Birst, GoodData, PivotLink en myDials zijn nieuwe veelbelovende opkomende BI Cloud/SaaS leveranciers.

Marktaandeel groeit het snelst in de VS

Hun marktaandeel groeit momenteel het snelst in de Verenigde Staten, maar ook in de rest van de wereld beginnen deze leveranciers hun marktaandeel op te eisen. Beoogd resultaat blijft uit. Gebruikersvriendelijkheid, cloud/SaaS-oplossingen en nieuwe technieken leveren de nieuwe leveranciers zeker succes op. Maar er is meer aan de hand met business intelligence (betekenis). In 2011 heeft Gartner een rapport gepubliceerd waarin werd geconstateerd dat tussen de 70 en 80 procent van de business intelligence-projecten niet het beoogde resultaat opleveren.

Voor BI experts geen nieuws

In sommige gevallen mislukken de projecten volledig, maar ook zijn er vaak projecten waar men genoegen neemt met een gedeelte van het gewenste resultaat. Een schokkend rapport, maar vreemd genoeg voor business intelligence experts eigenlijk geen nieuws. Al sinds 1990 weten we dat business intelligence projecten vol met risico’s zitten en dat organisaties voorzichtig zijn met het doen van grote investeringen hierin. De vraag is dus: waar gaat het fout en wat maakt de overige 20 à 30 procent wel succesvol?

Hiervoor moeten we even uit de wereld van business intelligence stappen en kijken naar de resultaten van gewone IT-projecten. Ook hier zien we vanaf 1990 dat ongeveer 60% van projecten niet voldeed aan de eisen. Te laat, nooit afgemaakt of niet volgens de specificaties opgeleverd. Daar is echter zo’n zeven jaar geleden verandering in gekomen door de invoering van zogeheten ‘agile development’ (‘wendbare ontwikkeling’). Uit onderzoek van IBM blijkt dat deze nieuwe manier van ontwikkelen tot een significante resultaatverbetering van 60% leidt.

Agile, het nieuwe toverwoord

Agile, het nieuwe toverwoordHet belangrijkste kenmerk van ‘agile development’ is het vermogen om het ontwikkelproces aan te passen aan de dynamiek van de organisatie. Concreet kleine stappen maken en zodoende in lijn blijven met de dynamische doelstellingen van de organisatie en/of het proces. Agile is dus het toverwoord, maar wat betekent dat dan in combinatie met business intelligence?

Aanpassen aan een constante veranderende omgeving

Agile business intelligence is een proces en/of systeem dat zich kan aanpassen aan een constant veranderende omgeving en daarnaast de mogelijkheid biedt om proactief de informatiebehoefte van de eindgebruikers in te vullen. Dit vraagt om nieuwe technieken en architecturen, omdat het systeem eenvoudig en snel aangepast moet kunnen worden, waarbij de business voor een groot gedeelte zelf invloed moet hebben op de informatievraag.

De traditionele business intelligence leveranciers leveren systemen waarvan de architecturen echter al ruim voor de eeuwwisseling zijn ontworpen en zijn daardoor per definitie niet wendbaar (agile). Het aanpassen van deze systemen op een steeds sneller veranderende omgeving vergt veel inspanningen. Dat wordt daardoor een toenemende kostenpost binnen organisaties. Dit maakt de weg vrij voor nieuwe technologieën en architecturen. De hierboven beschreven Data Discovery tools, waren het eerste antwoord op de behoefte aan meer wendbare toepassingen.

Self Service BI

Het definitieve antwoord lijkt te zitten in een nieuwe generatie business intelligence toepassingen die de komende jaren een belangrijke rol van betekenis zal gaan spelen. Zowel de softwarearchitectuur als innovatieve functionaliteit van deze toepassingen onderscheiden zich ten opzichte van de traditionele BI-oplossingen en zorgen ervoor dat de kloof tussen IT en de business smaller wordt. Cloud-technologie speelt hierin een belangrijke rol.

Een voorbeeld is Birst dat qua architectuur en flexibiliteit alles in zich heeft om een agile business intelligence proces te ondersteunen. De huidige gebruikers van Birst beamen dat de gewenste informatie snel en effectief op de werkplek wordt gebracht. Dat heeft het bedrijf ook een prominente binnenkomst in het Gartner Magic Quadrant voor BI opgeleverd.

BI voor iedereen

Tot slot wordt BI met de komst van BI-oplossingen in de Cloud en in de vorm van SaaS, steeds laagdrempeliger. De omvang van de organisatie vormt niet langer een obstakel. Hierdoor kunnen organisaties over de hele linie, van klein tot groot, hun eindgebruikers BI bieden, waarmee zij op basis van eigen inzichten informatie kunnen vergaren en hierdoor betere beslissingen nemen. Het BI Landschap verandert en de traditionele leveranciers zullen zich snel aan moeten passen als zij willen voorkomen dat de nieuwe spelers een belangrijk deel van de markt opeisen.

Freek Kamst
is directeur E.Novation Business Consultancy

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
9,6
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring