Slimme bedrijven verzilveren hun zakelijke intelligentie

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director

Wie verdient de titel Slimste organisatie van Nederland?

Utrecht, 6 december 2011 – De verkiezing tot de Slimste organisatie van Nederland, de Dutch Business Intelligence Award, is in volle gang. Organisaties uit diverse branches dingen mee naar de trofee en titel. Hieronder bevinden zich een online bank, een hypotheekverstrekker, een duurzame plantenkwekerij, een landelijke bakkerijketen, een internationale handelsonderneming, een grote overheidsinstelling, een onderwijsinstelling, een zeer vooruitstrevend gezondheidszorgbedrijf, een consultancybedrijf en diverse bedrijven uit de Retail.

Slimme organisaties analyseren

De diversiteit is groot en ze hebben één ding gemeen. Slimme organisaties analyseren en gebruiken hun managementinformatie doelbewust en continu voor procesverbetering en innovatie. Ze weten hun zakelijke intelligentie met succes te verzilveren en behalen daardoor veel betere resultaten dan gisteren en nog belangrijker, hun concurrenten! Tot de eerdere winnaars behoren Albert Heijn, Walraven, Diakonessenhuis Utrecht, Ricoh en KPN Mobiel.

Tot 31 januari inschrijven

Organisaties kunnen zich tot en met 31 januari 2012 inschrijven op de website biaward.nl. Hierna zal een vakjury onder leiding van prof. Hans Borgman zich over de inschrijvingen buigen en een oordeel vellen over welke bedrijven doorgaan naar de volgende ronde. De vijf slimste kandidaten gaan op 20 februari 2012 op auditie bij de voltallige vakjury om hun case toe te lichten.

Intelligente of domme organisaties?

Onderzoek onder 389 organisaties wijst uit: “Intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Domme organisaties daarentegen zijn onverschillig, onverantwoordelijk, reactief, kortzichtig, nalatig en ineffectief.” aldus Daan van Beek, jurylid en auteur van het boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’.

De uitreiking van de trofee: 13 maart 2012

De uitreiking van de Dutch Business Intelligence Award 2012 vindt plaats op 13 maart 2012 tijdens het Jaarcongres Business Intelligence. Uit de vele deelnemende organisaties zullen op deze dag de drie genomineerden organisaties hun laatste wapens in de strijd gooien om de Award te winnen.

Slim, slimmer, slimst

Het goede is de vijand van het geweldige. Bedrijven die echt slim zijn, dingen mee naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’. De jury is streng maar rechtvaardig. Beoordeling vindt plaats op bijna tachtig criteria op het snijvlak van ‘information, intelligence en innovation‘.

Gerard Struijf, jurylid en voorzitter van het Platform voor Klantgericht Ondernemen: “Zij die goed inzicht hebben in wat klanten raakt, integrale klantinformatie dus, zijn beter in staat om vanuit dat perspectief leiderschap te ontwikkelen. Klanten, maar ook medewerkers ervaren dit als prettig en voelen zich serieuzer benaderd dan door concurrerende bedrijven”. Dit blijkt ook uit de interviews die zijn gehouden met beleidsmakers voor het boek ‘Kijk op klantgerichtheid’ van prof. Ed Peelen en Gerard Struijf.

Meer informatie over de Award en het aanmeldingsproces vindt u op www.biaward.nl.

Over de Dutch Business Intelligence Award

De Dutch Business Intelligence Award is in 2005 gestart door vier initiatiefnemers: mr. Leo Kerklaan (auteur van ‘de Cockpit van de organisatie’ en ‘De wendbare organisatie’), Harry Starren (directeur De Baak), prof. André de Waal (promotor van de High Performance organisatie) en Daan van Beek, auteur van het managementboek ‘De intelligente organisatie’.

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
9,6
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring