De eerste prijs voor nonprofit: UWV
Het UWV, afdeling Bezwaar en Beroep, dat de genomineerde non-profit organisaties Parnassia en de Gemeente Delft achter zich liet, werd door de jury geprezen om de concrete besparingen die men heeft gerealiseerd. “Mede door handig gebruik te maken van informatie van andere afdelingen binnen het UWV wist men de bezetting van de juristen en medisch specialisten beter af te stemmen op het aanbod aan werk. Dat leverde binnen een jaar een flinke efficiëncybesparing op.”
Dashboards en grafieken
Door slim gebruik te maken van informatie op verschillende dashboards en grafieken wist men ook nog eens de doorlooptijd van bezwaar- en beroepszaken sterk te verminderen en de tijdigheid van de afhandeling te verbeteren. Het UWV heeft daarmee laten zien oog te hebben voor de cliënt. Immers, snel uitsluitsel in bezwaar- en beroepszaken is, bij de toch voor de klant vaak vervelende procedure, een prettige bijkomstigheid.
Efficiënter omgaan met gemeenschapsgeld
Het UWV wist door de besparingen en verbeteringen efficiënter om te gaan met gemeenschapsgeld en kan daardoor als voorbeeld dienen voor veel andere non-profit organisaties. De heer Kees de Jong, hoofd uitvoering, ontving namens het UWV een prachtige bronzen uil uit handen van juryvoorzitter Leo Kerklaan.
Nashuatec: eerste prijs voor bedrijven
De eerste prijs in de categorie profit ging naar Nashuatec Services, onderdeel van de wereldwijde NRG Group. Nashuatec, marktleider op het gebied van kopieeroplossingen en document management, wist verzekeraar CZ Actief in gezondheid en het Centraal Boekhuis achter zich te laten. Onder andere door de combinatie van een sterk mensgerichte ontwikkelingscultuur, het gebruik van managementmodellen én het toepassen van informatie voor analyse en actie heeft Nashuatec bewezen dat prestatieverbetering en organisatieontwikkeling hand in hand kunnen gaan.
3 miljoen euro besparing op jaarbasis
Deze sterk ontwikkelde en slimme organisatie bespaart hiermee 3 miljoen euro per jaar. Daarnaast zijn op jaarbasis de inkomsten met 2 miljoen gestegen en is de service naar de klant verbeterd doordat mankementen worden voorkomen of sneller kunnen worden opgelost.
Scorecards en een slim klantrelatiesysteem
Door goed gebruik te maken van diverse scorecards, prestatie indicatoren die in lijn zijn met strategie en een slim klantrelatiesysteem, is de organisatie van hoog tot laag gericht op het vervullen van de bedrijfsmissie “dé klantgestuurde partner zijn, door het ontwikkelen en leveren van excellente document gerelateerde diensten”. Manager Knowledge Center, de heer William Mimpen, mocht de bronzen uil van juryvoorzitter Leo Kerklaan als grote blijk van waardering in ontvangst nemen.
Plaats 2 en 3 bij de slimme bedrijven
De 2e en 3e plaats in de categorie profit gingen respectievelijk naar CZ Actief in Gezondheid en het Centraal Boekhuis. De laatste wist ook de publieksprijs te winnen met een aansprekend informatieportaal waar bijna vierhonderd uitgevers dagelijks kunnen zien hoe het er met hun boeken voorstaat. Op basis van die informatie zijn zij in staat betere beslissingen te nemen over herdruk, marketinginspanningen en voorraden. Het Centraal Boekhuis heeft hiermee bereikt dat de procesketen binnen de uitgeverijwereld van boeken beter kan worden bestuurd.
Emiel van Bockel nam namens het Centraal Boekhuis een plaquette met een jagende uil in ontvangst. Verzekeraar CZ werd geroemd om de concrete resultaten die men wist te bereiken met Business Intelligence. Verbeteringen in het verdeelmodel werden bewerkstelligd op basis van informatie uit analyses waarmee ongeveer € 5 miljoen aan extra budget binnenkomt. Erwin van Dongen ontving uit handen van Daan van Beek, auteur van het Business Intelligence boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ en eindbaas van de Passionned Group een plaquette met een jagende uil.
Plaats 2 en 3 bij non-profit
In de categorie non-profit gingen de 2e en 3e plaats naar de zorginstelling Parnassia Groep en de Gemeente Delft. Parnassia ontzorgt de zorg met Business Intelligence door slim gebruik van stuurinformatie waarmee “met minder geld meer patiënten tegen een betere kwaliteit behandeld kunnen worden” aldus Ronald Kwakkelstein. Hij nam met gepaste trots de plaquette voor de 2e prijs in ontvangst. De Gemeente Delft heeft de 3e plaats verdiend omdat zij gericht is op het aanwakkeren van klantgerichtheid bij medewerkers en management. Men streeft naar één gemeente, in plaats van allerlei aparte diensten die de boventoon voeren.
Bij de Gemeente Delft ligt de nadruk niet op de techniek en cijfers zelf, maar op het gesprek over de cijfers. Zo komt men tot de kern van prestatieverbetering, de betrokkenheid en inzet neemt toe. En de resultaten verbeteren ook doordat medewerkers en managers beter inzicht hebben in de interne gang van zaken en dat wat er in de wijken gebeurt. Eric Ossel, hoofd Middelen, nam namens de Gemeente Delft de plaquette in ontvangst.